Κάθε χρόνο την Μεγάλη Εβδομάδα ο ΑΝΤ1 προβάλλει σε μικρά ολιγόλεπτα επεισόδια την βραβευμένη ταινία του Gian Franco Corsi Zeffirelli, Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ (Jesus of Nazareth), η οποία παρουσιάζει με ακρίβεια την ζωή και τα Πάθη του Χριστού (την Σταύρωση, την Ανάσταση κ.α). Η τηλεταινία διαρκεί 371 λεπτά και προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1977 στην Ιταλία.

Η σειρά είναι δημιούργημα του Πάπα Παύλου του 6ου. Ο σκηνοθέτης είχε ήδη τελείωσει απο την τελευταία του τεράστια κινηματογραφική επιτυχία Ρωμαίος και Ιουλιέτα, και μιας και η επαφή του με τον Ποντίφικα ήταν σχέση φιλίας από παλιά κατάφερε και πίρε την έγκριση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Ο συγγραφέας και σεναριογράφος έδωσε περισσότερη έμφαση στο Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο και αποτύπωσε όσο περισσοτέρους αυτούσιους διαλόγους μπορούσε και μάλιστα στα Αραμαϊκά.

Το 1975 ο Zeffirelli ξεκινάει το casting που έκανε για τον σπουδαίο ηθοποιό που θα μπορούσε να υποδυθεί τον Ιησού και θα του άλλαζε για πάντα την καριέρα με τον σπουδαίο αυτό ρόλο. Μετά από αμέτρητες προσπάθειες για την ανεύρεση του καταλληλότερου πρωταγωνιστή, ο σκηνοθέτης έχοντας στο μυαλό του το όραμα ενός πιθανού «Μεσσία» κατέληξε στον βραβευμένο Robert Powell, 31 ετών τότε, ανάμεσα σε επώνυμους ηθοποιούς της εποχής όπως ο Al Pacino και ο Dustin Hoffman. Μερικοί από τους ποιο κύριους χαρακτήρες που συμμετείχαν στην δημιουργία αυτού του αριστουργήματος ήταν οι Anne Bancroft, Ernest Borgnine, Laurence Olivier, Christopher Plummer, Anthony Quinn, Rod Steiger, James Earl Jones, Peter Ustinov. Στο θρυλικό αυτό cast συναντάμε και έναν Έλληνα ηθοποιό, τον Γιώργο Βογιατζή, στον ρόλο του Ιωσήφ. Το εντυπωσιακό με τον ηθοποιό αυτό, είναι πως παρόλο που παρουσιάζεται να μιλάει αγγλικά στις σκηνές του, στην πραγματικότητα έχουν ντουμπλαριστεί από κάποιον άγνωστο ηθοποιό.

Tα γυρίσματα της σειράς ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 1975 και ολοκληρώθηκαν τον Μάιο του 1976 και διαδραματίστηκαν στο Μαρόκο και την Τυνησία. Οι σκηνές που παρουσίαζαν τις θρησκευτικές μαζώξεις – λατρείες γυρίστηκαν στο νησί Djerba, ενώ οι σκηνές της Ιερουσαλήμ έγιναν στην πόλη της Τυνησίας Μοναστήρι (το όνομα της πόλης παραμένει μέχρι και σήμερα Ελληνικό). Λόγω της κακής χρήσης των Αγγλικών από κάποιους κομπάρσους που επιλέχθηκαν από τον ντόπιο πληθυσμό, όλες οι ομιλίες τους, αναγκάστηκαν να τις ηχογραφήθηκαν ξανά σε στούντιο.

Ο Ιησούς απο την Ναζαρέτ

 Πηγή φωτογραφίας: The Sunday Post

Για την ανάθεση του ρόλου έπαιξαν σημαντικό ρόλο το παρουσιαστικό και τα  καθηλωτικά γαλανά μάτια του Powell. Μια από τις πιο δύσκολες σκηνοθετικά σκηνές της ταινίας ήταν φυσικά αυτή της Σταύρωσης. Συγκεκριμένα, ο πρωταγωνιστής χρειάστηκε να μείνει πάνω στον σταυρό για αρκετές ώρες προκειμένου να γυριστεί η σκηνή όπως έπρεπε βάση της Αγίας Γραφής αλλά και των ευαγγελίων. Έχει χαρακτηριστεί ως ο πιο επιτυχημένος «Ιησούς» μέχρι σήμερα τόσο στην τηλεόρασης όσο και στον κινηματογράφο. Για να τονίσουν το καθηλωτικό του βλέμμα, αποφάσισαν να του βάφουν με μπλε και λευκό eyeliner τα μάτια, κάνοντας τα έτσι ποιο έντονα στον φακό δίνοντας ένα ποιο σουρεαλιστικός και υπερφυσικός αίσθημα. Συγκεκριμένα, έκαναν στο πάνω μέρος των ματιών του μια μπλε γραμμή και στο κάτω μια λεπτή λευκή.

Σημαντικό προνόμιο για τον υποψήφιο που θα ενσάρκωνε τον ρόλο του Ιησού ήταν η ικανότητα του να κρατάει τα μάτια του όσο περισσότερη ώρα ανοικτά και να αποφεύγει να τα ανοιγοκλείνει. Ήταν ένα κόλπο της σκηνοθεσίας, προκειμένου με κάποιον τρόπο, φυσικό και χωρίς εφέ, να υποδηλώνεται η Θεία οντότητα του Ιησού. Ο σκηνοθέτης έψαχνε το ιδανικό βλέμμα μεταξύ ηθοποιών με μεγάλα, κατά προτίμηση ανοιχτόχρωμα γαλανά ή πράσινα μάτια, με ήρεμο πρόσωπο και γλυκά, αλλά όχι απολύτως αγνά και  συνηθισμένα χαρακτηριστικά.

Σάλο είχε προκαλέσει στη Αίγυπτο με την απαγόρευση της προβολής της ταινίας, μιας και θρησκευτικοί ηγέτες αντέδρασαν στο περιεχόμενό της, και κατηγόρησαν τον πρωταγωνιστή ότι κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ήταν αμαρτωλός, επειδή συζούσε με τη σύντροφό του. Στη συνέχεια, ο ηθοποιός ένιωσε την πίεση από την κοινωνία και κατέφυγε στην απόφαση να παντρευτεί την αγαπημένη του, ωστόσο όμως ο ίδιος εξήγησε σε συνέντευξή του ότι αυτό δεν ήταν το κύριο κίνητρό του.

Η σκηνή της σταύρωσης του Ιησού

Πηγή φωτογραφίας: Pinterest

Μπορεί να έχουμε συνδέσει τον Robert Powell με την θεϊκή φιγούρα του Χριστιανισμού ως Ιησούς, όμως τον «υιό του Θεού» έχουν καταφέρει με μεγάλη επιτυχία να ενσαρκώσουν πολλοί ακόμη συνάδελφοί του, παρά την «κατάρα» που συνοδεύει τον ρόλο. Η «αποτυχία» που πιστεύει ο κόσμο ότι συνοδεύει τον ρόλο του Χριστού αφορά κυρίως στην «ξηρασία» που ακολουθεί στην μετέπειτα καριέρα τους (ειδικά αν έχουν ταυτιστεί με τον ρόλο) αλλά και σε προσωπικές ατυχίες που τους έχουν συμβεί, αφού επιχείρησαν να ερμηνεύσουν τον Θεάνθρωπο (γνωστοί ηθοποιοί που ενσάρκωσαν τον ρόλο του Ιησού είναι ο Jeffrey Hunter ο Christian Bale, ο Jim Caviezel, ο Ralph Fiennes, ο Diogo Miguel Morgado Soares κ.α).

Το έργο ήταν υποψήφιο σε πέντε κατηγορίες στα σημαντικά βρετανικά βραβεία BAFTA-Award, δίχως όμως να καταφέρει να κερδίσει. Επίσης ήταν υποψήφιο σε τρεις κατηγορίες στα αμερικανικά Emmy. Κατάφερε όμως και βραβεύτηκε σε τρεις τεχνικές κατηγορίες από το Εθνικό Ιταλικό Συνδικάτο Κινηματογραφικών Δημοσιογράφων με το βραβείο Nastro d’Argento.