Πριν από οκτώ δεκαετίες ένα από τα πρώτα υπερηρωϊκά comics έθετε τα θεμέλια για τη δημιουργία ενός κολοσσού της αμερικανικής ποπ κουλτούρας. Τίποτα στον κόσμο των comics δεν λατρεύεται περισσότερο από τον μύθο. Στην ένατη τέχνη, όπως ασκείται στην Αμερική από το σωτήριον έτος 1938, όταν ο Superman πέταξε για πρώτη φορά στον ουρανό της Μητρόπολης, όλα περιστρέφονται γύρω από τη μυθολογία, το origin, τις απαρχές – ενός ήρωα, ενός κόσμου, μιας εταιρείας. Πάρτε, για παράδειγμα, τη Marvel, τον κολοσσό που στεγάζει τον Spider-Man, τον Iron Man, τους Avengers και πλήθος άλλων υπερασπιστών του καλού, οι οποίοι διαπρέπουν την τελευταία δεκαετία στη μεγάλη οθόνη.

Σήμερα γιορτάζει τα 81 της χρόνια, χρονολογώντας την αφετηρία της στις 31 Αυγούστου 1939, όταν λίγες ώρες πριν από την εισβολή του Χίτλερ στην Πολωνία και την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου κυκλοφόρησε (με ημερομηνία Οκτωβρίου) το πρώτο και μοναδικό τεύχος του περιοδικού Marvel Comics, το οποίο διέθεσε 80.000 τεύχη τον Σεπτέμβριο, ανατυπώθηκε τον Οκτώβριο, φθάνοντας τελικά τις 800.000 πωλήσεις, μετονομάστηκε άμεσα σε Marvel Mystery Comics και άνοιξε τον δρόμο σε μια σειρά χαρακτήρων. Οι χαρακτήρες αυτοί,  με προεξάρχοντα τον Captain America, κέρδισαν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στο πεδίο της τετραχρωμία, προσπορίζοντας γενναία κέρδη στην εταιρεία.

Πηγή φωτογραφίας: ΤΑ ΝΕΑ OΝLINE

Το 1944, κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, σε μια εποχή που η Marvel δεν ήταν γνωστή καν με αυτό το όνομα (άκουγε στο όνομα Timely Comics), η Republic θα αποφασίσει να ετοιμάσει σίριαλ 15 ταινιών, που θα προβληθεί στη μεγάλη οθόνη για τον Captain America, ο οποίος ήταν σίγουρα κατάλληλος για την εποχή. Ο Dick Purcell πρωταγωνιστές, αλλά αντί για το όνομα Steve Rogers είναι γνωστός ως Grant Gardner. Ήταν η πιο ακριβή παραγωγή της εταιρίας και έφτασε μετά από τις εμφανίσεις των Shazam και Batman στη μικρή οθόνη, αλλά πριν από τον Superman.

Το 1966, 22 χρόνια μετά από την πρώτη εμφάνιση χαρακτήρα της Marvel στο πανί, και με την εταιρία να έχει επίσημα το όνομα Marvel Comics, η Marvel απέκτησε και επίσημα την πρώτη της σειρά κινουμένων σχεδίων, το The Marvel Super Heroes, την ίδια χρονιά που η DC κυκλοφόρησε και αυτή τις πρώτες της σειρές κινουμένων σχεδίων. Κάθε επεισόδιο της σειράς είχε τριανταεπτάλεπτα κομμάτια, με τις ιστορίες να χωρίζονται στα Captain America, The Incredible Hulk, Iron Man, The Mighty Thor και The Sub-Mariner.

Τα δεδομένα για τη Marvel στις αρχές του τρέχοντος αιώνα ήταν τα εξής: υπήρχε το αντίπαλο δέος στα υπερηρωικά κόμικ ( η DC Comics), που είχε εδραιώσει τη θέση της στον χώρο του σινεμά μέσα από κλασικές ταινίες του Superman και του Batman, την ώρα που στη Marvel, λόγω οικονομικών προβλημάτων, τα δικαιώματα ορισμένων εκ των πιο δημοφιλών ηρώων της (Spider-Man, X-Men, Fantastic Four κ.ά.) είχαν παραχωρηθεί σε άλλα στούντιο. Τη λύση στο αδιέξοδο την έδωσε ο Kevin Feige, τριαντάρης τότε και ανερχόμενος στην ιεραρχία της εταιρείας, ο οποίος σκέφτηκε ότι αυτό που πρέπει να κάνει η Marvel είναι να αξιοποιήσει τον πλούτο του υλικού των κόμικ της και να δημιουργήσει έναν ενιαίο κινηματογραφικό κόσμο, στον οποίο οι υπερήρωες θα συνυπάρχουν και θα εναλλάσσονται, με τις ιστορίες να διακλαδίζονται από ταινία σε ταινία, με δευτερεύοντες χαρακτήρες να γίνονται πρωταγωνιστές. Κάπως έτσι φτάσαμε στην δημιουργία ενός σύμπαντος, του Κινηματογραφικού Σύμπαντος της Marvel.

Πηγή φωτογραφίας: marvel.com

Το παράδειγμα της Marvel ακολουθεί ήδη εδώ και κάποια χρόνια η DC, που δημιούργησε το δικό της σύμπαν (DC Extended Universe), ενώ σε αυτή την κατεύθυνση κινείται πλέον και το franchise του «Star Wars», ακόμα και του «Harry Potter». Δημιουργείται δηλαδή ξεκάθαρα μια τάση που υπερβαίνει τη λογική των sequel, με ένα μοτίβο που είναι ανεξάντλητο από πλευράς περιεχομένου και γεννά μια δυναμική βάση θεατών, που απολαμβάνουν την εξερεύνηση φανταστικών κόσμων. Η λογική του σύμπαντος δεσμεύει τον θεατή, τον διαμορφώνει ως οπαδό, διατηρεί πάντα το ενδιαφέρον του – αξίζει τον κόπο να αναζητήσει κανείς τα δεκάδες διαγράμματα που έχουν δημιουργηθεί από αφοσιωμένους φαν και κυκλοφορούν στο διαδίκτυο ως οδηγοί παρακολούθησης των ταινιών της Marvel, τοποθετώντας τις ταινίες και τις σειρές σε χρονολογική αλληλουχία (που είναι ανεξάρτητη από την ημερομηνία που προβλήθηκαν), εξηγώντας παράλληλα τις δαιδαλώδεις συνδέσεις τους μέσω των δεκάδων κοινών τους χαρακτήρων.

Πηγή φωτογραφίας: penguinrandomhouse.com

Το 2003 ένας ατζέντης, βλέποντας την τεράστια επιτυχία των ταινιών, ειδικά του Spider-man και των X-men, πάει στον Perlmutter και του προτείνει την δημιουργία ιδιόκτητων στούντιο για την Marvel  και την παραγωγή των δικών της ταινιών. Το εγχείρημα αυτό θα εκτόξευε την εταιρεία οικονομικά, κάνοντάς την να σταθεί μετά από πολύ καιρό γερά στα πόδια της. Δυστυχώς όμως το συμβούλιο δεν το δέχτηκε, καθώς θεωρήθηκε ρίσκο μία τέτοια οικονομική επένδυση. Η λύση έρχεται το 2005, όπου η Marvel έρχεται σε μία συμφωνία με ρίσκο με τον επενδυτικό όμιλο Merrill Linch. Δανείζεται το ποσό των 525 εκατομμυρίων δολαρίων, για να τα χρησιμοποιήσει στην δημιουργία μέχρι 10 ταινιών. Έτσι, και αφού προσλαμβάνει τον Kevin Feige ως πρόεδρο των Marvel Studio, έρχεται σε συμφωνία με την Universal για την κοινή χρησιμοποίηση του Ηulk, εκμεταλλευόμενη την αποτυχία της ταινίας που είχε βγει με τον χαρακτήρα, και ξεκινά την παραγωγή της πρώτης ταινίας που έμελλε να είναι η αρχή του ΜCU, του Iron Man. Το 2009 σκάει η βόμβα! Η Disney εξαγοράζει την Marvel με 4.3 δις και σβήνει όλα της τα χρέη και επενδύει ακόμη πιο δυναμικά στις ταινίες με τα γνωστά αποτελέσματα.

Πώς φτάσαμε μέχρι εδώ; Πίσω στο 2007, η Marvel, που για να επανέλθει από τη χρεοκοπία είχε πουλήσει τα κινηματογραφικά δικαιώματα για τους διασημότερους ήρωές της, τον Spider-Man και τους X-Men, αποφάσισε να αξιοποιήσει κινηματογραφικά τους γνωστότερους από εκείνους που της είχαν απομείνει. Τον Iron Man, τον Thor, τον Hulk και τον Capten America, τον βασικό κορμό της υπερηρωικής ομάδας «Avengers».

Ήδη από την πρώτη ταινία που κυκλοφόρησε, το «Iron Man» του 2008, ήταν εμφανές ότι είχε σχεδιάσει και τις επόμενες, καθώς σε μια σκηνή που μπήκε εμβόλιμη στους τίτλους τέλους – αυτές οι post credits σκηνές, όπως λέγονται, έχουν γίνει κοινό χαρακτηριστικό όλων των ταινιών της μέχρι σήμερα – εμφανίζεται ο Nick Fury (Samuel L Jackson) και εξηγεί στον Iron Man (Robert Downey Jr.) το σχέδιό του για τη δημιουργία των Avengers. Την ίδια χρονιά, στον «The Incredible Hulk», ήταν σειρά του Iron Man να εμφανιστεί στους τίτλους τέλους για τον ίδιο λόγο. Και πάει λέγοντας…

Πηγή φωτογραφίας: New University

Με το τέλος του «Avengers: Endgame» να έχει αλλάξει για πάντα το κινηματογραφικό τοπίο των ηρώων της Marvel, εξερευνούμε με λεπτομέρεια τι μπορούμε να περιμένουμε από το επόμενο στάδιο της φιλόδοξης αφήγησης του Marvel Cinematic Universe. Ολοκληρώνοντας μια αφήγηση που ξεκίνησε 22 ταινίες πριν με το «Iron Man», η τελευταία ταινία τους δημιούργησε ένα νέο status quo, αβέβαιο, αλλά και ελπιδοφόρο, γεμάτο νέες πιθανότητες, αλλά και αμέτρητες καινούριες αφηγήσεις, έτοιμες να οδηγηθούν προς κάθε κατεύθυνση. Οι μεγάλοι ήρωες, στους οποίους στηρίχθηκε μέχρι τώρα η εποποιία της Marvel, παρέδωσαν την σκυτάλη σε μία νέα γενιά, όσο μερικοί προτίμησαν να αφήσουν την Γη για να δοκιμάσουν την τύχη τους στο διάστημα, με νέα συνοδεία και μια καινούρια, άξια κερδισμένη αίσθηση αυτοπεποίθησης.

Για αυτό και χωρίς επίσημες ανακοινώσεις, αλλά συγκεντρώνοντας τα διάσπαρτα στοιχεία που μπορούμε να αντλήσουμε από τον κόσμο των comics (και των παρασκηνίων του Hollywood), εξερευνούμε τις νέες πιθανότητες και προοπτικές που ανοίγονται στο αλλαγμένο πια κινηματογραφικό σύμπαν της Marvel.

Επιπλέον, έπειτα από την επισημοποίηση της συμφωνίας με την Fox, στο δυναμικό της εταιρείας ανήκουν τόσο οι Χ-Men όσο και οι Fantastic Four, περιμένοντας καρτερικά να συμπεριληφθούν στο νέο πρόγραμμα ταινιών της εταιρείας. Ας μην ξεχνάμε και τον Deadpool, ο οποίος προχωρά στην ένωση, διατηρώντας την αιχμή του, οπότε μένει να δούμε πώς τελικά θα διαμορφωθεί ο τελικός προγραμματισμός μετά και από την ενσωμάτωση project που μέχρι τώρα αναπτυσσόταν αποκλειστικά από την Fox (πχ «Venom 2», «Morbius»).