Το Youth Voice συνάντησε τον Γιάνη Βαρουφάκη, Γενικό Γραμματέα του νεοεισαχθέντος στη Βουλή κόμματος ΜέΡΑ25, στα πλαίσια μιας συνέντευξης δίχως αναισθητικό. Ομολογουμένως,  πρόκειται περισσότερο για μια ειλικρινή, άνευ κόκκινων γραμμών, συζήτηση, παρά για μια «τυπική», πολιτική συνέντευξη εν είδει επανάληψης κλισέ κατευθυντήριων γραμμών.

Ξεκινώντας από την επικαιρότητα, πιστεύετε ότι βιαστήκαμε να επιστρέψουμε στους συνηθισμένους κοινωνικούς ρυθμούς, μετά την σταδιακή άρση των υγειονομικών μέτρων; Ποια η κριτική σας για το κυβερνητικό σχέδιο; 

Αρκετά νωρίς το ΜέΡΑ25 τόνισε τη σημασία εκπόνησης ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την είσοδο στη δεύτερη φάση. Όπως σημειώναμε από τότε, αν η κυβέρνηση δεν προχωρήσει με συντονισμένο σχέδιο στη δεύτερη φάση της κρίσης του κορωνοϊού, δηλαδή στη φάση της σταδιακής εξόδου των πολιτών από την καραντίνα και της επανεκκίνησης της οικονομικής δραστηριότητας, θα χάσει την εμπιστοσύνη των πολιτών και άρα τον έλεγχο της κατάστασης. Αποδείξεις της έλλειψης ενός τέτοιου σχεδίου βλέπουμε καθημερινά. Κατηγορίες εργαζομένων έχουν μείνει χωρίς καμία στήριξη, κλάδοι, που θεωρητικά επαναλειτουργούν, έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα, τα μέτρα που ανακοινώνονται είναι αποσπασματικά και ανεπαρκή. Παρ’ ότι το υγειονομικό στοίχημα της πρώτης φάσης κερδήθηκε, κυρίως, λόγω της συμμόρφωσης των πολιτών με τις οδηγίες των ειδικών, δυστυχώς, όλα δείχνουν πως είχαμε τους λιγότερους νεκρούς, αλλά θα έχουμε τους περισσότερους πεινασμένους.

Μιας και συζητάμε για τον κορωνοϊό, ποια είναι η άποψή σας για την μέχρι στιγμής Ενωσιακή διαχείριση της κρίσης; Η πρόταση των 32 δισεκατομμυρίων από  την Ε.Ε. προς την χώρα μας, και τα αντίστοιχα πακέτα για τον υπόλοιπο Νότο,  αρκούν για την  αντιμετώπιση των συνεπειών του κορωνοϊού;

Η ΕΕ απέτυχε να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων, αρνούμενη να προχωρήσει στη μοναδική λύση που θα μπορούσε πραγματικά να λειτουργήσει ευεργετικά και θεραπευτικά, την έκδοση Ευρωομολόγου. Όλες οι υπόλοιπες κινήσεις μπορούν να λειτουργήσουν σαν ασπιρίνη, περιορισμένα και παροδικά. Από τα 32 δις που λένε ότι θα έρθουν στην Ελλάδα, μόνο τα 22.6 δις είναι ενισχύσεις. Τα δάνεια τι να τα κάνεις, όταν το χρέος σου είναι ήδη στον ουρανό;

Από αυτά τα 22,5 δις θα πρέπει να αφαιρεθούν: Το 1,8 δις κόστος χρηματοδότησης του Ταμείου με τις εγγυήσεις που θα βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς και τις αποπληρωμές των δανείων της Επιτροπής που, περίπου, αναλογούν στα 9,8 δις για την Ελλάδα. Άρα, 22,5 μείον 1,8, μείον 9,8 δια του τρία. Άρα, μιλάμε για 3,6 δις ετησίως για τρία χρόνια (2021-24).

Ναι, αλλά το 2021, θα έχουμε ένα έλλειμμα κρατικού προϋπολογισμού τουλάχιστον 24 δις, που θα είναι το πάτημα της Τρόικα να απαιτήσουν, για την ίδια τριετία 2021-24, λιτότητα τουλάχιστον 15 δις, ή 5 δις ετησίως. Δηλαδή, με το ένα χέρι θα μας δίνουν 3 ή 4 δις και με το άλλο θα μειώνουν μισθούς, συντάξεις και δαπάνες 5 δις και βάλε.

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΜέΡΑ25

Μιλήσατε πρώτος για μια ύφεση της τάξης του 10%, όταν το ΥΠΟΙΚ μίλαγε για 4,7%, με το ΔΝΤ να κάνει πρόβλεψη για άνω του 9%.  Πλέον, σε τι ποσοστό πιστεύετε ότι θα ανέλθει η ύφεση για το 2020;

Σε παρέμβασή μου στη Βουλή τον Μάρτιο, είχα αναφέρει πως η ύφεση θα είναι «τουλάχιστον 10%». Ο κύριος Σταϊκούρας μιλούσε τότε για 0%, μετά το πήγε στο 3-4%. Το τελευταίο διάστημα, κοιτάζοντας τα στοιχεία, μίλησα για 15% ύφεση σε αρκετούς δύσπιστους τηλεπαρουσιαστές, που με γουρλωμένα μάτια μου ζητούσαν να επαναλάβω ένα νούμερο, που σύμφωνα με το κυβερνητικό αφήγημα φαινόταν εξωπραγματικό. Αλλά ας μην πιστέψουν εμένα. Ας κοιτάξουν τις προβλέψεις του ΔΝΤ, των Οίκων Αξιολόγησης, του ΙΟΒΕ, και τέλος, της ίδιας της Κομισιόν: όλοι συγκλίνουν σε μια ύφεση στην καλύτερη των περιπτώσεων της τάξης του 10% και μια εκτόξευση του χρέους.

 

Έχετε πολλάκις έρθει σε προσωπική, vis a vis, σύγκρουση με τον νυν Υπουργό Οικονομικών κ. Σταϊκούρα, ιδίως εις ό,τι αφορά τους φόρους και το ακανθώδες θέμα των κόκκινων δανείων. Μιας και έχετε διατελέσει χρέη αυτού του χαρτοφυλακίου, ποια θα ήταν η δική σας πολιτική πρόταση;

Αν ξεκινήσουμε με το θέμα της διαχείρισης της οικονομικής κρίσης που γέννησε η πανδημία, θα αναφερθώ συνοπτικά στα 7 + 1 μέτρα που εξαρχής προτείναμε και θα εφαρμόζαμε σαν ΜέΡΑ25. Προτείναμε την άμεση μείωση του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2020 από το 3,5% του ΑΕΠ στο 1,5% – δηλαδή, μια τονωτική δημοσιονομική επέκταση της τάξης των 3,6 δισ. Ευρώ, που θα κατανέμονταν ως εξής:

  • Μέτρο 1ο: Κατάργηση της προπληρωμής φόρου για το 95% των επιχειρήσεων (προσωπικές επιχειρήσεις & επιχειρήσεις με κέρδη μικρότερα των 120.000 ευρώ ετησίως). Δημοσιονομικό κόστος = 510 εκατ. Ευρώ.
  • Μέτρο 2ο: Έκπτωση 50% του ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου και των παραμεθόριων περιοχών (με εξαίρεση τα νησιά μεγάλων αντικειμενικών αξιών, π.χ. Μύκονο, Σαντορίνη, Πάρο). Δημοσιονομικό κόστος = 300 εκατ. Ευρώ.
  • Μέτρο 3ο: Άμεση πρόσληψη 7 χιλιάδων γιατρών & νοσοκόμων στο ΕΣΥ (220 εκατ. ευρώ), προμήθεια ιατροφαρμακευτικού υλικού (100 εκατ. ευρώ), δομικές υποδομές υγείας (200 εκατ. ευρώ). Δημοσιονομικό κόστος = 520 εκατ. Ευρώ.
  • Μέτρο 4ο: Μέτρα για την μείωση χρήσης μετρητών στις συναλλαγές (τα οποία βοηθούν στην εξάπλωση του ιού) – κατά το πρότυπο της πολιτικής της Κεντρικής Τράπεζας της Κίνας – και την υποκατάστασή τους από πληρωμές μέσω διαδικτύου, χρεωστικών καρτών ή εφαρμογών. Δημοσιονομικό κόστος = 10 εκατ. Ευρώ.
  • Μέτρο 5ο: Ακύρωση – αναστολή φορολόγησης τουριστικών επιχειρήσεων που αποδεδειγμένα επλήγησαν από μαζικές ακυρώσεις κατά το 2020. Δημοσιονομικό κόστος=800 εκατ. Ευρώ.
  • Μέτρο 6ο: Ενίσχυση 200 χιλιάδων ευάλωτων νοικοκυριών με προπληρωμένες χρεωστικές κάρτες για ποσά 300 ευρώ μηνιαίως. Δημοσιονομικό κόστος = 720 εκατ. Ευρώ.
  • Μέτρο 7ο: Πρόγραμμα μονιμοποίησης «αναπληρωτών» καθηγητών & δημιουργίας δομών τηλεδιασκέψεων στα σχολεία. Δημοσιονομικό κόστος = 210 εκατ. Ευρώ.
  • Μέτρο+1: Αύξηση λοιπών δημοσίων επενδύσεων κατά 530 εκατ. Ευρώ.

Αν έρθουμε τώρα στο τεράστιο θέμα των κόκκινων δανείων, το οποίο ταλανίζει εκατομμύρια συμπολίτες μας, από την αρχή λέμε και φωνάζουμε σε κάθε ευκαιρία που μας δίνεται πως πρέπει να καταργηθεί ο «Ηρακλής». Δεν είναι δυνατόν να χαρίζονται 12 δις € στα αρπακτικά ταμεία, μόνο και μόνο για να ικανοποιηθούν ορισμένα συμφέροντα εγχώριας και ξένης ολιγαρχίας.

 

Τι σας διαχωρίζει από τα υπόλοιπα αυτοαποκαλούμενα προοδευτικά κόμματα; Ποιες είναι, εν ολίγοις, οι θεμελιώδεις διαιρετικές τομές ανάμεσα στο ΜέΡΑ25 και κόμματα όπως ο ΣΥΡΙΖΑ ή το ΚΙΝΑΛ;

Το ΜέΡΑ25 διαφέρει από τα άλλα κόμματα καταρχήν στον τρόπο δημιουργίας του, μιας και είναι ο εκλογικός βραχίονας στην Ελλάδα του διεθνικού πανευρωπαϊκού κινήματος για τον εκδημοκρατισμό της Ευρώπης, DiEM25. Δεν στήθηκε σαν ένα κόμμα κάποιων που ήθελαν να βρεθούν στη βουλή για την εξουσία, δημιουργήθηκε σαν ανάγκη, όταν τα μέλη του DiEM25 ψήφισαν υπέρ της σύστασης τοπικών κομμάτων κάτω από τη σκέπη του μητρικού κινήματος. Δεν αποτελείται από πολιτικούς που θα συνθηκολογούσαν ή θα θυσίαζαν τα πάντα για να μείνουν στην εξουσία ή στη Βουλή. Όλοι είμαστε εκεί για να είμαστε η φωνή των πολιτών στο Κοινοβούλιο, όπως λέγαμε προεκλογικά, το ΜέΡΑ25 είναι για τους ανθρώπους κι όχι για τα αξιώματα, αυτό ισχύει απόλυτα και μετεκλογικά. Αντίθετα τόσο το ΚΙΝΑΛ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ είναι δυο συστημικά κόμματα, που δεν δίστασαν να δέσουν τη χώρα στο άρμα των μνημονίων προκειμένου να μην χάσουν την εξουσία και τις βουλευτικές θέσεις τους.

Το Youth Voice είναι ένα εγχείρημα με ως επί το πλείστον νεανικό και φοιτητικό κοινό. Ως εκ τούτου δεν μπορούμε παρά να ρωτήσουμε: Το κόμμα σας έχει επαφές και απήχηση στην νεολαία της χώρας; Ποια είναι η ατζέντα σας σχετικά με την εκπαίδευση;

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ασχολούνται με τα τεκταινόμενα της χώρας νέα παιδιά και να έχουν ενεργό δράση, γι’ αυτό και εύχομαι κάθε επιτυχία στο εγχείρημά σας, που απ’ όσο γνωρίζω, ήδη πηγαίνει πολύ καλά. Εντός του ΜέΡΑ25 έχει συσταθεί και λειτουργεί από την πρώτη στιγμή η Νεολαία του κόμματος, που είναι εξαιρετικά δραστήρια και καθημερινά μας γεμίζει περηφάνεια με τις παρεμβάσεις και τις δράσεις της. Το θέμα της παιδείας είχε και έχει μια ξεχωριστή θέση στο πολιτικό πρόγραμμα του ΜέΡΑ25. Όπως από την αρχή σημειώναμε, η υποβάθμιση της παιδείας και της μόρφωσης στην «Χρεοδουλοπαροικία η Ελλάς» είναι τόσο βαθιά, και οι ρίζες της τόσο δυνατές, που καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να φέρει την μορφωτική επανάσταση που απαιτείται. Υπάρχουν πολλές χρόνιες παθογένειες στο χώρο της παιδείας, που, για να αντιμετωπιστούν, απαιτούν την δημιουργία ενός μακρόπνοου, από-κομματικοποιημένου εθνικού συμβουλίου, το οποίο θα σχεδιάζει, και θα προτείνει στην Βουλή, περιοδικές μεταρρυθμίσεις στο χώρο της παιδείας.

Αυτό αποτελεί και το κεντρικό σημείο της δικής μας πρότασης. Το Διαβουλευτικό Συμβούλιο Κληρωτών και Εκλεγμένων Πολιτών Μόρφωσης και Εκπαίδευσης θα χαράσσει την πολιτική για την παιδεία μέσα από συνεχή, από-κομματικοποιημένο διάλογο στον οποίο θα συμμετάσχουν πολίτες πέραν των συντεχνιών της εκπαίδευσης ή των κομμάτων και για να εξασφαλιστεί η ακηδεμόνευτη λειτουργία του, τα μέλη του θα αποτελούνται από 300 πολίτες, εκ των οποίων οι 100 θα επιλέγονται με κλήρωση από τους ενεργούς εκπαιδευτικούς της χώρας (10 νηπιαγωγοί, 30 Δημοτικών, 30 Γυμνασίων/Λυκείων, 30 πανεπιστημιακοί), οι 100 θα επιλέγονται με κλήρωση από τον συνολικό πληθυσμό της χώρας, ενώ ο υπόλοιποι 100 θα ορίζονται από τα κοινοβουλευτικά κόμματα, ανάλογα με την εκλογική τους δύναμη. Μόνο έτσι θα σταματήσει το «ράβε-ξήλωνε» των «εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων» όλων των ελληνικών κυβερνήσεων, με αποκορύφωμα το τελευταίο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο της κυρίας Κεραμέως.

Στη σελίδα μας, ένας αρθρογράφος έχει ήδη ξεκινήσει εκτενές ρεπορτάζ για τα λεγόμενα euroleaks, κοινώς για τα ηχογραφημένα Εurogroups του 2015, που με δική σας πρωτοβουλία δημοσιεύτηκαν εν μέσω της πανδημίας. Τι ακριβώς αναδεικνύουν και για ποιο λόγο δεν έχουν ακουστεί στο Δημόσιο διάλογο;

Το Eurogroup είναι το όργανό της ΕΕ που λαμβάνει όλες τις κρίσιμες αποφάσεις, από τις οποίες εξαρτάται το παρόν και το μέλλον της Ευρώπης. Μόνο που το Eurogroup δεν υφίσταται στο ευρωπαϊκό δίκαιο. Χωρίς γραπτούς κανόνες ή ισχύουσες νομικές διαδικασίες, το Eurogroup λαμβάνει σημαντικές αποφάσεις, που στην συνέχεια επικυρώνονται τυπικά και χωρίς ουσιαστική συζήτηση στο Ecofin, το Συμβούλιο Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών των χωρών – μελών της ΕΕ.

Δεν είναι η απουσία γραπτών κανόνων ή έγκυρων νομικών διαδικασιών το μόνο πρόβλημα. Υπάρχουν άλλα δύο προβλήματα που θα πρέπει να γνωρίζουν οι Ευρωπαίοι. Το πρώτο είναι ότι η τρόικα έχει κυριαρχήσει στο Eurogroup, επιβάλλοντας μία διαδικασία λήψης αποφάσεων, με την οποία οι Υπουργοί Οικονομικών εξουδετερώνονται και αναγκάζονται να λαμβάνουν αποφάσεις με βάση σχεδόν μηδαμινές πληροφορίες. Το δεύτερο είναι ο εξωφρενικά απόκρυφος τρόπος λειτουργίας του Eurogroup.

Μετά την πρώτη συνεδρίαση του Eurogroup στην οποία παραβρέθηκα (και η οποία κράτησε 10 ώρες, με μοναδικό θέμα την Ελλάδα), ζήτησα από την γραμματέα μου τα πρακτικά της συνεδρίασης, για να μπορώ να θυμάμαι ποιος είπε τι και πότε, πριν ενημερώσω την υπόλοιπη κυβέρνηση. Με φρίκη την άκουσα, όταν επέστρεψε, να μου ανακοινώνει τα εξής απίστευτα νέα: «Δεν υπάρχουν πρακτικά, ούτε ηχητική καταγραφή ούτε απομαγνητοφώνηση».

Είναι πραγματικά απίστευτο. Η αίθουσα στην οποία γίνονται οι συνεδριάσεις του Eurogroup, είναι γεμάτη μικρόφωνα, κάμερες και οθόνες, που αναπαράγουν σε πραγματικό χρόνο κάθε ομιλία που εκφωνείται. Το να μην υπάρχει καταγραφή του περιεχομένου της συνεδρίασης είναι και απίστευτο και σκανδαλώδες.

Ως εκ τούτου, η δημοσιοποίηση των συνομιλιών αυτών δεν είναι μόνο ηθική, αλλά και αποτελεί εθνικό και ευρωπαϊκό καθήκον. Είναι το μόνο που μπορεί να σταματήσει την επιδείνωση της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης των Ελλήνων, αλλά και των Ευρωπαίων γενικότερα. Έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν οι πολίτες τι λένε εξ’ ονόματός τους οι Υπουργοί Οικονομικών τους.

Τώρα, για τους λόγους για τους οποίους δεν έχουν ακουστεί ακόμη στο Δημόσιο διάλογο, θα σας υπενθυμίσω τον τρόπο που απάντησε ο πρόεδρος της Βουλής την ημέρα που προσκόμισα τις ηχογραφήσεις στο Κοινοβούλιο, αναγκάζοντάς τον να επιτάξει την ειρωνεία ως τρόπο αντίδρασης και καμουφλαρίσματος της αγωνίας, της αμηχανίας και του πανικού. Έτσι προχωρήσαμε εμείς στη δημοσιοποίηση τους, ως ελάχιστο καθήκον απέναντι στους Έλληνες, αλλά και τους Ευρωπαίους πολίτες.

 

Στελέχη και μέλη του ΜέΡΑ25 στην πρόσφατη πορεία διαμαρτυρίας εναντίον του νομοσχεδίου οριοθέτησης των συναθροίσεων 

Σας κατηγορούν για μια ασθενή στάση εις ό,τι αφορά την Ελληνική Εξωτερική Πολιτική. Από την μια σας προσάπτουν λογικές συνεκμετάλλευσης με την Τουρκία, από την άλλη, κάποτε είχατε μιλήσει ακόμα και για casus belli, σε περίπτωση που τουρκικό γεωτρύπανο ξεκινήσει διεργασίες σε ελληνική υφαλοκρηπίδα. Δεδομένου του ότι τα Ελληνοτουρκικά παραμένουν ένα ιδιαίτερα ασταθές θέμα σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, ποια πρέπει να είναι η στρατηγική της ελληνικής πλευράς στην ολοένα και αυξανόμενη γειτονική προκλητικότητα;

Δυστυχώς η τουρκική προκλητικότητα δεν είναι κάτι καινούριο. Όποτε ο εκάστοτε πρόεδρος της Τουρκίας αντιμετωπίζει προβλήματα στο εσωτερικό του, υιοθετεί κινήσεις αντιπερισπασμού και προκλητική συμπεριφορά προς την Ελλάδα. Φυσικά, ένας επιπλέον μοχλός πίεσης, που έχει χρησιμοποιήσει ο πρόεδρος Ερντογάν, είναι οι πρόσφυγες, τους οποίους έχει εργαλειοποιήσει πλήρως, προκειμένου να πετύχει τους δικούς του σκοπούς και να προωθήσει τη δική του ατζέντα, πιέζοντας της Ευρώπη. Θα πρέπει, ως εκ τούτου, να είμαστε ιδιαίτερα ψύχραιμοι και να παρακολουθούμε με προσοχή και επαγρύπνηση τις εξελίξεις. Όπως έχουμε δηλώσει, ως ΜέΡΑ25, η ανακήρυξη ΑΟΖ πρέπει να γίνεται μόνο με παράλληλη δήλωση ότι η Ελλάδα δεν θα επιστρατεύσει πλωτά γεωτρύπανα, αλλά τις ανακηρύσσει, ώστε να αποτρέψει τις εξορύξεις από άλλες χώρες. Ταυτόχρονα, μόνο η προσφυγή στη Χάγη για την επίλυση όλων των διαφορών Ελλάδας – Τουρκίας μπορεί να απομακρύνει τις εντάσεις και τις απειλές. Θεωρώντας πως το θέμα των ελληνοτουρκικών σχέσεων είναι εξαιρετικά σημαντικό και ευαίσθητο, σε λίγες μέρες θα ανέβει σε διαβούλευση το κείμενο των θέσεων του ΜέΡΑ25 επί του θέματος, ώστε να λάβει την τελική του μορφή το συντομότερο.

Αναφορικά με τη διεθνή προσφυγική κρίση, πώς πιστεύετε ότι μπορεί να διευθετηθεί; Χρειάζονται αμιγώς ελληνικές ή και ευρωπαϊκές τομές για την λυσιτελή διαχείρισή του ζητήματος;

 

Η προσφυγική κρίση είναι μια βαθύτατα ανθρωπιστική, αλλά και διεθνής κρίση. Μόνο ως τέτοια μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά. Δεν είναι δυνατόν να θεωρεί κανείς πως αν χτίσει κλειστές δομές – φυλακές και στοιβάξει εκεί τους πονεμένους αυτούς ανθρώπους, μεταφέροντάς τους, δηλαδή από τα τωρινά camps σε μια άλλη δομή και πάλι στα ήδη επιβαρυμένα νησιά μας, θα λυθεί το πρόβλημα.

Μοναδική, ρεαλιστική και βιώσιμη λύση της προσφυγικής κρίσης παραμένει η αποσυμφόρηση των νησιών και ο διαμοιρασμός των προσφύγων σε όλες τις χώρες της ΕΕ.

Επιλέγοντας να μην ασκήσουμε κάθε δυνατότητα πίεσης που έχουμε, ασκώντας βέτο όπου χρειαστεί έως ότου αντιληφθούν οι εταίροι μας πως έχουμε να κάνουμε με τη μεγαλύτερη ίσως διεθνή προσφυγική κρίση και επωμισθούν το μέρος που τους αναλογεί, επιλέγουμε το ρόλο του καλού και υπάκουου μαθητή, διαιωνίζοντας το πρόβλημα και χειροτερεύοντας την κατάσταση, τόσο για τους ανθρώπους αυτούς που φτάνουν στη χώρα μας, θεωρώντας πως έφτασαν στην Ευρώπη, όχι γιατί επιθυμούν να εγκλωβιστούν εδώ, όσο και για τους συμπολίτες μας και κυρίως τους κατοίκους των νησιών μας, που εκτός από την οικονομική κρίση, που καλούνται να αντιμετωπίσουν, έχουν να αντιμετωπίσουν και την αναλγησία της πολιτείας αναφορικά με την αποσυμφόρηση.

Στα των ΗΠΑ, πιστεύετε πως υπάρχει ρεαλιστική προοπτική για μια αστυνομική ή ευρύτερη πολιτική μεταρρύθμιση στον απόηχο των γεγονότων μετά την δολοφονία του George Floyd;

 

Σε κείμενο που συνυπέγραψα με τους υπόλοιπους συνιδρυτές της Προοδευτικής Διεθνούς μετά τη δολοφονία του George Floyd, επισημάναμε πως η πρόκληση που αντιμετωπίζουμε είναι να οργανώσουμε, να μετατρέψουμε τις ανά τον κόσμο αυθόρμητες εκδηλώσεις αλληλεγγύης σε ένα ανθεκτικό διεθνές κίνημα, που αμφισβητεί και απορρίπτει τους θεσμούς της ρατσιστικής κρατικής βίας ανά τον κόσμο. Γι’ αυτό το λόγο ιδρύθηκε η Προοδευτική Διεθνής: για να μετατρέψουμε την αλληλεγγύη σε κάτι περισσότερο από ένα σύνθημα. Οι πορείες σε πόλεις όπως το Όκλαντ και το Άμστερνταμ, έστειλαν ένα σημαντικό μήνυμα στην αμερικανική κυβέρνηση ότι ο κόσμος παρακολουθεί. Αλλά η μαρτυρία δεν είναι αρκετή. Χρέος μας είναι να μεταφράσουμε την αλληλεγγύη σε συγκεκριμένες δράσεις, που προωθούν ένα κοινό όραμα για φυλετική και οικονομική δικαιοσύνη. Η Προοδευτική Διεθνής, την οποία συναπαρτίζει το ΜέΡΑ25 μέσω του DiEM25, ιδρύθηκε για να απαντήσει ακριβώς στα ζητήματα που με τόσο δυστοπικό τρόπο εκρήγνυνται στις οθόνες όλου το κόσμου, από την καρδιά μιας Υπερδύναμης σε απότομη πτώση:

O εκφασισμός του πολιτικού λόγου στο ανώτατο Πολιτειακό επίπεδο, ο συστημικός ρατσισμός που πολλαπλασιάζεται από τα ΜΜΕ, ο διωγμός της αλήθειας και της δικαιοσύνης διαβρώνουν την κοινωνία, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τη Δημοκρατία.

Ένα νέο κίνημα αλληλεγγύης ανέτειλε. Από το Λος Άντζελες ως το Σάο Πάολο, από τη Μιννεάπολη ως το Λονδίνο, το σύνθημα «Οι ζωές των μαύρων έχουν αξία» είναι ένας λυγμός και μια απαίτηση που ακούγεται σε όλο τον κόσμο. Το μήνυμα αυτού του κινήματος είναι δυναμικά απλό: σταματήστε να σκοτώνετε τους μαύρους – στα σπίτια τους, στους δρόμους και καθώς διασχίζουν τη θάλασσα, αναζητώντας ασφαλέστερες ακτές. Εντούτοις, μέσα στην απλότητά του, εμπεριέχει τον σπόρο για έναν ριζοσπαστικό μετασχηματισμό του παγκόσμιου συστήματός μας, για την εξέγερση απέναντι στο συστηματοποιημένο ρατσισμό, ώστε να ανθήσει η συλλογική απελευθέρωση παντού. Αυτό τον σπόρο έχουμε χρέος να φροντίσουμε όλοι, ώστε να ανθήσει και να μην πεθάνει κάτω από τη μπότα του αυταρχισμού.

 

Κλείνοντας, πριν λίγες μέρες δόθηκε στη δημοσιότητα και σε διαβούλευση πρόταση νόμου του ΜέΡΑ25 για την Προστασία των Πολιτών από τις Επιπτώσεις την Εντεινόμενης Οικονομικής Κρίσης. Θα θέλατε να μας πείτε λίγες περισσότερες λεπτομέρειες;

 

Βλέποντας την εντεινόμενη οικονομική κρίση και την πραγματική ανάγκη των πολιτών για προστασία από τη λαίλαπα που έρχεται, το ΜέΡΑ25 στις 22/6 παρουσίασε τη δική του πρόταση νόμου, που έχει στόχο την προστασία των πολιτών από την οικονομική κρίση. Βασικός πυλώνας της είναι η ανάκτηση της δημοκρατικής κυριαρχίας επί των εργαλείων του ελληνικού Δημοσίου. Θεωρούμε πως ανεξάρτητα ποιο κόμμα κυβερνά, για να μπορέσει να προστατεύσει τους πολίτες από τα επερχόμενα δεινά, το ελληνικό Δημόσιο πρέπει να ανακτήσει την κυριαρχία του επί των εργαλείων αυτών κι αυτό απαιτεί θεσμικές δομές, που συνδυάζουν συστημικά «κουρέματα» οφειλών των πιο αδύναμων πολιτών και των μικρομεσαίων, με εξορθολογισμό των υπαρχόντων θεσμών και τη δημιουργία νέων. Η πρόταση νόμου που έχουμε θέσει σε διαβούλευση κωδικοποιεί τη φορολογική πολιτική και τις μεγάλες θεσμικές τομές στις οποίες πρέπει να προχωρήσουμε, για να καταφέρουμε να προστατεύσουμε τους πολίτες. Επιμέρους στοιχεία είναι η διαχείριση των κόκκινων δανείων προς όφελος των δανειοληπτών κι όχι των αρπακτικών ταμείων, η κατάργηση της προπληρωμής φόρου, η χρήση της δημόσιας περιουσίας ως εχέγγυο ανάπτυξης κι όχι ως αντικείμενο εκποίησης, η μείωση φορολογικών συντελεστών για τα νησιά κλπ, στοιχεία τα οποία ως σύνολο στοχεύουν στην αντικατάσταση της υφιστάμενης θεσμικής αρχιτεκτονικής της υποτέλειας στην Τρόικα, με την ανάκτηση και τη δημιουργία θεσμών προστασίας των πολιτών από την επιδεινούμενη κρίση Ύφεσης – Χρέους. Λίγες μέρες μετά την παρουσίαση στην Αθήνα, ταξιδέψαμε στη Θεσσαλονίκη για τον ίδιο λόγο, στις 6/7 ήμασταν στη Ρόδο, έπειτα θα βρεθούμε στην Κέρκυρα και τέλος στην Κρήτη, συναντώντας πολίτες και τοπικούς φορείς.

 

Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Βαρουφάκη για την ενδιαφέρουσα και πολυθεματική συζήτηση. Είναι σημαντικό και αναγκαίο όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί να απευθύνονται στον νέο κόσμο και δη μέσω νεανικών εγχειρημάτων.