Της εξωτερικής συνεργάτιδος, Δέσποινας Τόβα,
Την Τρίτη 24 Μαίου, η αίθουσα “Χρήστος Λαμπράκης” στο Μέγαρο Μουσικής, υποδέχτηκε τη θρυλική πιανίσα Mitsuko Uchida.
Η κορυφαία γιαπωνέζα πιανίστα κλήθηκε να εκτελέσει ένα πρόγραμμα μεγάλων τεχνικών και πνευματικών απαιτήσεων, επιλέγοντας να ερμηνεύσει Mozart, Shumann αλλά και τον σύγχρονό μας Kurtág. Έχοντας μπροστά της έναν άθλο που λίγοι πιανίστες θα επιχειρούσαν να εκτελέσουν, κατάφερε να αποδώσει τη λαμπρότητα και την καθαρότητα του ήχου που απαιτεί ο Μότσαρτ, το συναίσθημα και την εκρηκτικότητα που αναζητά ο Σούμαν και το “διάλογο” με τη φαντασία του ακροατή που επιθυμεί να ανοίξει ο Κούρταγκ. Ποια είναι όμως η Μιτσούκο Ουτσίντα που μας καθήλωσε το βράδυ της Τρίτης;
Η Μιτσούκο Ουτσίντα γεννήθηκε το 1948 στην πόλη Atami της Ιαπωνίας, στην οικογένεια ενός Ιάπωνα διπλωμάτη. Ξεκίνησε να μαθαίνει πιάνο όσο ήταν ακόμα τριών ετών, έπειτα από την πίεση του πατέρα της, και εννέα χρόνια αργότερα, όταν η οικογένειά της μετακόμισε στη Βιέννη, ξεκίνησεεντατικές της σπουδές στην πιανιστική τέχνη, στη φημισμένη Μουσική Ακαδημία της πόλης. Όταν η οικογένεια της κλήθηκε να μετακομίσει ξανά, εκείνη επέλεξε να παραμείνει στη Βιέννη, όπου και συνέχισε τις σπουδές της με ξακουστούς καθηγητές για μία δεκαετία.
Τα χρόνια που ακολούθησαν, η Ουσίντα κέρδισε πολυάριθμες διακρίσεις και σημαντικά βραβεία σε πιανιστικούς διαγωνισμούς και το όνομά της άρχισε να γίνεται γνωστό κυρίως για τον αξιοσημείωτο τρόπο που εκτελούσε έργα του Μότσαρτ. Κάτι τέτοιο δεν ήταν τυχαίο, καθώς είχε αφιερώσει ήδη μεγάλο μέρος της ζωής της στη μελέτη του έργου αλλά και της ζωής του λαμπρού συνθέτη του κλασικισμού, και πλέον η βαθιά της γνώση γινόταν απόλυτα αισθητή στο παίξιμό της. Αφού οι ηχογραφήσεις της στις σονάτες Μότσαρτ κυκλοφόρησαν και επαινέθηκαν από κοινό και κριτικούς, αποφάσισε να διευρύνει το ρεπερτόριό της προσεγγίζοντας τον Ντεμπισί, τον Σούμαν και τον Μπετόβεν.
Πλέον η Μιτσούκο δε χρειάζεται συστάσεις στο κοινό της ευρύτερης κλασικής μουσικής. Έχοντας περάσει από μεγάλες διακρίσεις και θέσεις διευθύντριας ορχήστρας, έχοντας κερδίσει δύο βραβεία Grammy αλλά και την τιτλοφόρησή με το ο τιμητικό προσωνύμιο Dame από τη Βρετανική Αυτοκρατορία, αποτελεί μια από της πλέον σημαντικές προσωπικότητες της μουσικής σκηνής. Είναι ιδρυτικό μέλος του Ιδρύματος Μπορλέττι-Μπουιτόνι, διευθύντρια της Μουσικής Σχολής και του Φεστιβάλ του Μάρλμπορο και επίτιμη διδάκτωρ στα Πανεπιστήμια της Οξφόρδης και του Κέιμπριτζ.
Δυστυχώς, το ελληνικό κοινό έδειξε να μην σέβεται το μεγαλείο της τεράστιας πιανίστριας…
Με συνεχείς παρεμβολές από ήχους τηλεφώνων που χτυπούσαν καθ’ όλη τη διάρκεια του ρεσιτάλ, αλλεπάλληλων χειροκροτημάτων, αντικειμένων που έπεφταν και μιας γενικής αναστάτωσης, η Μιτσούκο παρέμεινε συγκεντρωμένη στο έργο της, χωρίς όμως να κρύψει τη δυσαρέσκεια της για την ασέβεια του κοινού, αφού σε μια στιγμή αγανάκτησης, έκανε μια μεγάλη παύση κουνώντας απογοητευμένα το κεφάλι. Ωστόσο, παρά τα «ατυχή γεγονότα» η πιανίστρια ευχαρίστησε το κοινό με χαμόγελα και βαθιές υποκλίσεις και ευελπιστούμε δώσει στη χώρα μας πολλές ακόμα ευκαιρίεςγια να την απολαύσουμε.
Χρειαζόμαστε παιδεία στην τέχνη και στον σεβασμό προς τους καλλιτέχνες της επειγόντως…