Άρθρο της εξωτερικής συνεργάτιδος, Ιωάννας Κατσώνη,

Η Black Friday είναι μπροστά μας για άλλη μια φορά, κρατώντας τα ηνία της για 1 έως και 2 εβδομάδες νωρίτερα,  εμφανίζοντας προσφορές για ρούχα σε χαμηλές τιμές, τηλεοράσεις ή και υπηρεσίες.

Το σημαντικότερο για την αυτή την ημέρα  είναι ότι οι έμποροι λιανικής μπορούν επιτέλους να αποκτήσουν κέρδη για ένα έτος-τοποθετώντας τις μαύρες τιμές, ώστε να επιβιώσουν, προσελκύοντας τους ανθρώπους στις δαπάνες που δεν είναι μεγάλες.

Τα βίντεο της Μαύρης Παρασκευής που δημοσιεύτηκαν τα τελευταία χρόνια δείχνουν τους αγοραστές να σπρώχνουν και να φωνάζουν, με έναν έκτακτο εργαζόμενο να ποδοπατείται ακόμη και μέχρι θανάτου. Έτσι λοιπόν, κοινωνικοί επιστήμονες και ψυχολόγοι προσπαθούν να  επεξηγήσουν την έντονη ανθρώπινη συμπεριφορά.

Η έρευνα για τη λήψη αποφάσεων,  όπως το ονόμασαν οι ψυχολόγοι έχει δείξει ότι ο φόβος της μελλοντικής λύπης επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων.

Η λύπη είναι ένα περίπλοκο συναίσθημα που μπορεί να εκδηλωθεί τόσο με τη μορφή «πράξεων ανάθεσης», όταν κάνουμε κάτι καθώς και «πράξεις παράλειψης», μετανιώνουμε όταν δεν το κάνουμε. Δηλαδή ότι ως καταναλωτές λυπούμαστε για τη συμμετοχή στην πώληση ή λύπη  που δεν επωφελούμαστε από τις προσφορές με έκπτωση.

Η έρευνα για συναλλαγές που γίνονται για καθαρά οικονομικά οφέλη (όπως η επένδυση στο χρηματιστήριο) έχει δείξει ότι οι επενδυτές είναι σε θέση να διατηρήσουν την όρεξή τους για συναλλαγές διατηρώντας την συναισθηματική τους ολότητα, χωρίς ουσιαστικά να βελτιώνουν την απόδοση. Το ίδιο μπορεί να ισχύει και για την προσέγγιση των καταναλωτών στη BlackFriday. Εάν η τιμή του προϊόντος αυξήθηκε αφού αγοράστηκε με έκπτωση, είναι πιθανό να οδηγήσει σε ευχαρίστηση, αυξάνοντας τις πιθανότητες να συμμετάσχετε ξανά στις εκπτώσεις της BlackFriday. Αν από την άλλη πλευρά, η τιμή του αντικειμένου μειωθεί  περαιτέρω σε μια μετά  πώληση της Μαύρης Παρασκευής, ο πόνος της μη εξοικονόμησης τόσο πολύ μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα είτε την αποχή από τη BlackFriday στο μέλλον είτε από τον πωλητή λιανικής που αύξησε την έκπτωση αργότερα.

Ποδοπάτημα Ανθρώπων στη Black Friday

Η έρευνα της επιθετικότητας βασιζόμενη στην μανιακή φύση της ημέρας αυτής κυρίως στις ΗΠΑ, έχει οδηγήσει κατά καιρούς τους αγοραστές να εμπλακούν σε καυγάδες και άλλες κακές συμπεριφορές στην απόγνωσή τους να αρπάξουν την τελευταία τηλεόραση, τον υπολογιστή ή το παντελόνι με εξαιρετικά έκπτωση.Βασικό συστατικό είναι η στέρηση ύπνου, η οποία προκύπτει από τον ίδιο τον χρόνο των εκπτώσεων, που μπορεί να ξεκινήσουν τα μεσάνυχτα ή νωρίς το πρωί με εικόνες κατασκήνωσης, έξω από ένα κατάστημα όλη τη νύχτα. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί αγοραστές της BlackFriday δεν λειτουργούν και στα καλύτερά τους, με αποτέλεσμα απερίσκεπτες διαθέσεις και κακές αποφάσεις.

Οι καταναλωτές μπορεί να μην είναι σε θέση να προβλέψουν εάν οι εκπτώσεις θα αυξηθούν ή θα μειωθούν, αλλά θα έχουν μια αίσθηση του πώς οι αποφάσεις θα τους επηρεάσουν συναισθηματικά.

Να θυμάστε ότι η εξοικονόμηση 100 ευρό είναι πιθανό να φέρει λιγότερη ευχαρίστηση από τον πόνο του να ξοδέψετε 100 ευρό περισσότερα από όσα χρειαζόμασταν εάν το προϊόν γινόταν με  περαιτέρω έκπτωση. Επομένως, της ταιριάζει άρρηκτα ο χαρακτηρισμός, εορταστικό οικονομικό hangover.

Πηγή Αρχικής Εικόνας: NEW YORK TIMES