Άρθρο της εξωτερικής συνεργάτιδος, Ιωάννας Κατσώνη,
Μια νέα μόδα οφθαλμολαγνείας των πολλών, που επιζητούν το αξιοπερίεργο να ικανοποιηθεί και ένας σαδισμός που κρύβεται πίσω από τη δύναμη της ανωνυμίας.
Αναλαμβάνουν να εκτελέσουν οι πρόθυμοι youtubers τα πάντα, αρκεί να πάρουν το περίφημο «μου αρέσει» και χρήματα, για να γίνουν διάσημοι.
Ενώ σε ολόκληρο τον κόσμο υιοθετούνται νόμοι και αυστηροποιούνται οι υπάρχοντες για την έμφυλη βία, στη Ρωσία πριν από τρία χρόνια θέσπισαν πιο ελαφριές ποινές για την ενδοοικογενειακή βία. Έτσι, αν ένας ξυλοδαρμός δεν οδηγήσει σε σπάσιμο κάποιου κόκαλου ή νοσηλεία, δεν θεωρείται έγκλημα κι αν ο δράστης δεν έχει προηγούμενο θα τη γλιτώσει με ένα μικρό πρόστιμο.
Επί της ουσίας, οι αλλαγές αυτές σημαίνουν ότι η βία κατά γυναικών ή παιδιών, που οδηγεί σε εκδορές και μελανιές, αλλά όχι σπασμένα κόκαλα ή αιμορραγία, τιμωρείται με 15 μέρες φυλάκισης ή πρόστιμο 30.000 ρούβλια (€430), αν και εφόσον δεν συμβαίνει πάνω από μία φορά το χρόνο.
Αλλά στην πραγματικότητα, οι γυναίκες στη Ρωσία, που έχουν πέσει θύματα ενδοοικογενειακής βίας, καλούνται να πληρώσουν τα πρόστιμα των θυτών σε περίπτωση που οι τελευταίοι δεν το κάνουν, σύμφωνα με καταγγελίες μη κυβερνητικών οργανώσεων.
Έτσι, λοιπόν, η νέα γενιά των Social media, πατώντας σε αυτήν την ελευθερία που τους δίνεται, δημιούργησε την υποκουλτούρα στη Ρωσία: το «trash streaming». Οι μεταδόσεις – σκουπίδια, ο μισογυνισμός και η βία αποτελούν βασικό περιεχόμενο. «Οι trash streamers κερδίζουν χρήματα αποδεχόμενοι τις προκλήσεις που προτείνουν οι θεατές. Οι ακόλουθοι, συχνά χιλιάδες, τους προσφέρουν χρήματα, για να εφαρμόσουν πιστά τις οδηγίες τους, από προσβολές ως και σεξουαλική κακοποίηση κοριτσιών on camera»,
Πραγματικά, πού μπορεί να οδηγηθεί η εικόνα μιας κοινωνίας που παίρνει χιλιάδες like, κολακευτικά σχόλια, ακόμη και προσφορές χρημάτων σε βίντεο με σκηνές κακοποίησης και βίας εναντίον γυναικών;
Στας Ρεσέτνικοφ ή Reeflay
Ο Ρώσος Στας Ρεσέτνικοφ ή Reeflay έγινε διάσημος κακοποιώντας την 26χρονη φίλη του, Βαλεντίνα Γκριγκορίεβα: την ταπείνωνε, τη χτυπούσε, την έσερνε από τα μαλλιά σε απευθείας μετάδοση από το κανάλι του στο YouTube.
Έως ότου την κλείδωσε ημίγυμνη στο μπαλκόνι σε θερμοκρασία κάτω από το μηδέν, αδιαφορώντας για τις κραυγές της που όλο και ατονούσαν. Όταν έπειτα από ώρες την έσυρε μέσα, την άφησε παγωμένη και αναίσθητη στο πάτωμα και συνέχισε να επαίρεται για το «κατόρθωμά» του στους εξίσου ανώμαλους ακολούθους του, προτού καλέσει ασθενοφόρο. Οι διασώστες απλά επιβεβαίωσαν τον θάνατό της και η μετάδοση σταμάτησε, μόνο όταν έφτασε η αστυνομία.
Αντρέι Μπουρίμ
Ο Ρώσος youtuber, Αντρέι Μπουρίμ, χτύπησε την Αλίνα Εφρέμοβα, ενώ έκανε live streaming, σοκάροντας το διαδίκτυο. Στο βίντεο φαίνεται να έχει δίπλα του την νεαρή κοπέλα, την οποία ξαφνικά αρπάζει από το λαιμό και τη χτυπάει πάνω στο γραφείο.
Σε δικό της βίντεο, η Εφρέμοβα φαίνεται να έχει ματωμένα και πρησμένα χείλη από τα χτυπήματα που δέχθηκε. «Με χτύπησε και με εξευτέλισε δημοσίως στο streaming του», λέει η νεαρή. «Θέλω να τιμωρηθεί, ώστε να μη ξανασυμβεί σε κανέναν», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με την ίδια, από τα χτυπήματα έσπασαν τα σιδεράκια της και το στόμα της γέμισε αίμα, σίδερο και κομμάτια δέρματος «Είμαι σε κατάσταση σοκ, τρέμω, το κεφάλι μου πάει να σπάσει».
Σήμερα, πολλές ακτιβίστριες που κινητοποιούνται για τα δικαιώματα των γυναικών αναφέρουν ότι για όλες τις άλλες διατάξεις του κράτους (όπως σχετικά με τα προγράμματα κατά της έμφυλης βίας, τα καταφύγια για τα θύματα και τις περιοριστικές εντολές εναντίον των δραστών), τα άθλια ρεκόρ της Ρωσίας όσον αφορά τις γυναικοκτονίες και την ενδοοικογενειακή βία, είτε θα παραμείνουν αμετάβλητα είτε θα επιδεινωθούν, εκτός εάν η κυβέρνηση εγκρίνει νόμο που απαγορεύει ρητά την ενδοοικογενειακή βία.
Πολλοί άνθρωποι δε θέλουν να παραδεχτούν ότι έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ή τάσεις που δεν είναι ηθικά και κοινωνικά αποδεκτές. Αλλά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε συνδυασμό με την «θέσπιση» της ελευθερίας βοηθούν στο να διαφανούν στοιχεία του πραγματικού χαρακτήρα. Με αποτέλεσμα εύκολα να μπορεί κάποιος να πετάξει τα ψυχοσκουπίδια του επάνω σε άλλους χρήστες, πίσω από την ασπίδα της ανωνυμίας του.