Και ορίστε, λοιπόν, που ήρθε ξανά η ώρα να θίξουμε το πολυσυζητημένο θέμα, που αφορά τη ταινία που θα κυκλοφορήσει διεθνώς αύριο, στις 9 Σεπτεμβρίου στο Netflix. Φυσικά αναφέρομαι στη ταινία ”Τhe cuties”, η οποία προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις εξαιτίας της καλλιτεχνικής επιμέλειάς της.

Η ταινία ”Τhe cuties” ή ”Μignonnes”, όπως είναι ο πρωτότυπος, γαλλικός της τίτλος, αποτέλεσε το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Γαλλο-σενεγαλέζας, Maimouna Doucoure. Η σκηνοθετική της προσπάθεια στάθηκε ικανή, ώστε να της χαρίσει το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σάντανς. Η ταινία πραγματεύεται τη ζωή μιας εντεκάχρονης Σενεγαλέζας μετανάστριας, η οποία κατοικεί στη Γαλλία, ωστόσο μεγαλώνει σε ένα άκρως συντηρητικό οικογενειακό περιβάλλον. Η ίδια λοιπόν, καταφεύγει σε μια ”free spirit” ομάδα χορού, κάνοντας την επανάστασή της. Η σκηνοθέτις σε συνέντευξή της, έχει αναφέρει πως σκοπός της είναι να θίξει το ζήτημα της θηλυκότητας και να κάνει μια σφοδρή κριτική στην επίδραση που ασκούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στα παιδιά για την έννοια της σεξουαλικότητας.

Και εύλογα θα αναρωτηθούμε, πού ακριβώς βρίσκεται το μεμπτό και προς τι όλες αυτές οι επικρίσεις;

Η σκηνοθέτις ως μετανάστρια θέλησε να αποτυπώσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις εμπειρίες και τα προσωπικά της βιώματα, μέσω μιας προοδευτικής, φεμινιστικής προσέγγισης. Αξιοσημείωτο είναι ότι η θύελλα αντιδράσεων δεν προκλήθηκε απο το περιεχόμενο της ταινίας, αλλά από την καλλιτεχνική επιμέλεια του Netflix, με σκοπό να πλασάρει τη νεα αυτή ταινία, που έρχεται να προστεθεί στο ιστορικό του. Με περισσή – μάλλον – αυτοπεποίθηση, αποφάσισε να αντικαταστήσει τη φωτογραφία που χρησιμοποίησε η γαλλική παραγωγή και να παρουσιάσει μια εικόνα τεσσάρων εντεκάχρονων κοριτσιών σε προκλητικές πόζες προάγοντας… την παιδική πορνογραφία, τη παιδοφιλία, όπως πολλοί έσπευσαν – και όχι αδικαιολόγητα – να επισημάνουν. Το μήνυμα, λοιπόν, που εξέπεμψε η συγκεκριμένη αφίσα προς τους παραλήπτες της, απείχε αρκετά απο το περιεχόμενο της ταινίας, καθώς εστίαζε τη προσοχή στην αμφίεση των παιδιών και σκοπό είχε να προσελκύσει το ενδιαφέρον μέσω της εξεζητημένης εμφάνισής τους.

Το ερώτημα, επομένως, είναι: μέχρι πού φτάνουν τα όρια της διαφήμισης;

Μέχρι πού φτάνουν τα όρια του επιτρεπτού στην εποχή μας, που χαρακτηρίζεται από ελευθερία αναθεώρησης και μεταβλητότητας των αξιών και των ηθών, όπως εννοούνταν σε παλαιότερες εποχές;

Όσα χρόνια και αν περάσουν, όσο και αν μεταβληθούν οι αξίες που μας παρέδωσαν οι προκάτοχοί μας, τα βασικά κακουργήματα – διότι, όταν αναφερόμαστε στη παιδική πορνογραφία και στη παιδοφιλία, περί κακουργημάτων πρόκειται – φαντάζουν προφανώς αποτρόπαια και ανεπίπτρεπα στην εποχή μας, που ο δυτικός πολιτισμός διατυμπανίζει περήφανος την κατοχύρωση και τον απόλυτο σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αποδείχτηκε περίτρανα πως στη κοινωνία της ελευθεριότητας υπάρχουν κάποιες κόκκινες γράμμες, για να μας υπενθυμίζουν πως δεν επιτρέπονται όλα, ακόμα και όταν γίνεται προσπάθεια για την εξομάλυνση ανήθικων και ποινικώς κολάσιμων συμπεριφορών, ώστε να πλασαριστούν ως πραγματικότητες – αποδεκτές ή μη – της κοινωνίας.

Είναι τουλάχιστον λυπηρό που κάποιος μέσα στα πλαίσια της ελευθερίας της εποχής μας, δράττεται της ευκαιρίας να περάσει υποσυνείδητα μέσω εικόνων μια παράνομη, αξιόποινη και προβληματική συμπεριφορά ως αποδεκτή. Το ελπιδοφόρο είναι πως αμέτρητοι άνθρωποι διαμαρτυρήθηκαν και «ανάγκασαν» το Netflix να απολογηθεί και να αποσύρει την αφίσα, αντικαθιστώντας την και διαμορφώνοντας νέα περιγραφή για τη προώθηση της ταινίας. Ας τονίσουμε στο πολυαγαπημένο μας Netflix πως τα περιθώρια του για άλλα «λάθη» στενεύουν, καθώς πριν από την αφίσα των ”cuties” είχε κατηγορηθεί για την παραγωγή του ‘‘365 Days”, όπου παρουσίαζε ωραιοποιημένο το σύνδρομο της Στοκχόλμης!